Slapen

Gepubliceerd op 22 juli 2021 om 10:00

Veel mensen hebben voor of tijdens de vakantie slaapproblemen omdat er te veel door het hoofd speelt.

Ontzettend vervelend en frustrerend soms.

Maar wist je ook dat door onvoldoende slaap je stofwisseling vertraagt en je verzadigings- en hongerhormoon uit balans raken?

Hierdoor komt er nog een probleem bij.

 

Je hebt door je slaap te kort een energie gebrek, dit wordt vaak ingevuld met het eten van snelle koolhydraten omdat die snel (kortstondig) energie geven. Helaas is je stofwisseling vertraagt en ga je deze koolhydraten nog sneller opslaan als vet in je lijf.  Ook ben je geneigd meer te eten dan je nodig hebt omdat je honger hormoon door vermoeidheid  de overhand krijgt.

Genoeg redenen om voldoende te slapen.

Wat kun je doen om een goede nachtrust te hebben?

  • Vermijd ‘savonds cafeïne houdende dranken zoals koffie, cola en groene thee. Wees matig met of vermijdt alcohol.
  • Hoe zoveel mogelijk een vast ritme aan met naar bed gaan en opstaan. Ben je erg moe dan helpt een uur eerder naar bed gaan beter dan ‘s morgens twee uur langer slapen. 2 voordelen; je bent beter uitgerust en hebt meer aan je dag.
  • Een uur voordat je gaat slapen zet je alle schermen uit. Geen TV, laptop, computer of telefoon meer. Het licht van de schermen hebben een negatieve invloed op de aanmaak van je slaaphormoon, melatonine.
  • Ga voor je naar bed gaat rustig zitten met een kop rustgevende thee en maak je een briefje met wat je de volgende dag wilt of moet doen. Wat niet morgen hoeft maar je nog wel wilt doen kan op een ander briefje. Nu het op papier staat kan het uit je hoofd. Schrijf daarna 1 of 2 dingen op waar je blij of dankbaar voor bent vandaag. Een positieve afsluiting helpt je geest rust te vinden.
  • Zorg dat je niet te laat eet, met een te volle maag lukt (door)slapen minder goed. Ook een honger gevoel voor het slapen is niet bevordelijk.  Heb je nog behoefte aan iets te eten of drinken voor het slapen denk dan aan een banaan, zure kersen(sap), of een handje amandelen, deze bevatten van nature het slaaphormoon melatonine. Ook het glas warme melk van vroeger bevat een eiwit die de aanmaak van melatonine bevorderd.
  • Pak je een lekkere douche en voeg de geur van lavendel of eucalyptus toe, deze geuren hebben een ontspannende en rustgevende werking.
  • Bewuste ademshalingsoefeningen, yoga of meditatieoefeningen voor het slapen kunnen helpen om ontspannen te gaan slapen. De “virtuele ontspanning” heeft hier een fijne app voor.
  • Met een leuk boek kun je je laten meeslepen in het verhaal, je vegeet je eigen zorgen en je geest ontspant.
  • Zorg voor een koele en donkere kamer, en een dekbed die niet te warm of koud is.
  • Heb je het geluk dat er iemand naast je ligt dan is een knuffel de perfecte afsluiting voor het licht uit gaat en de ogen dicht.
  • Ook in de slaapklamer kun je gebruik maken van het ontspannende effectvan lavendel of ecalyptus. Met Lavendel verdrijf je meteen de muggen.

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.