Darmklachten

Gepubliceerd op 5 augustus 2021 om 10:00

Een veel voorkomend probleem bij veel mensen zijn darmklachten. Hieronder vallen veel verschillende kwalen. Het pds, verschillende chronische ziektes en darmkanker zijn hier voorbeelden van. Maar ook de mildere klachten zoals obstipatie, diarree, opgeblazen gevoel en winderigheid kunnen erg vervelend en lastig zijn.

Darmklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een ander eetpatroon kan één van de oorzaken zijn. Door meer of minder andere vetten of vezels te eten gaan je darmen anders werken. Voldoende vezels (30-40 gram per dag) en vocht (1,5 – 2 liter per dag) is van een groot belang voor je darm gezondheid.

Ook stress heeft een grote invloed op je darmwerking. In dit blog geef ik tips voor milde darmklachten. Wat kun je doen bij de verschillende klachten.

Last van obstipatie?

  • Bewegen stimuleert je darmwerking. Door een stuk met stevige pas te lopen, te fietsen of te gaan hardlopen bevorder je je darmwerking en vermindert de stress.
  • Een alom bekend middel zijn pruimen. In de zomer zijn verschillende soorten volop vers verkrijgbaar. Druiven en kiwi hebben ook een laxerende werking.
  • Een eetlepel lijnzaad of chiazaad een nachtje weken in een glas water en dit de volgende ochtend opdrinken. Je profiteert hiermee van de goede vetzuren en de vezels.

Voldoende (water) drinken, 1,5 tot 2 liter, is belangrijk voor een goede stoelgang.  Bij erg warm weer, veel lichamelijke inspanning en alcoholgebruik is het belangrijk meer te drinken. Voor de variatie kun je er verschillende fruitsoorten, komkommer of kruiden aan toevoegen.

 

 Last van diarree

Diarree is niet direct gevaarlijk, het is een teken van het lichaam dat er iets aanwezig is dat er niet klopt of hoort. Het kan heel lastig zijn en bij hoge temperaturen kun je door te veel vocht verlies uitdrogen. Houdt de diarree lang aan is het goed een arts te raadplegen

Natuurlijke middelen die je in kunt zetten bij diarree zijn:

  • Het eten van een banaan, bosbessen of kaneel deze hebben een remmende werking.

Wat minder voor de hand liggende en goed werkende middeltjes zijn.

  • Thee van bramen of frambozenblad

Een eetlepel gedroogd bramen- of frambozenblad of een handje fijngesneden verse bladeren in een kopje en overgiet dit met gekookt water. Laat het 10 minuten trekken en zeef de thee. Je kunt het op smaak maken met citroensap of honing. Drink dit 3 keer per dag.

  • Thee van oregano of wilde marjolein

3 eetlepels gedroogde oregano of een handje verse marjoleinblaadjes in een kop, overgiet het met gekookt water en laat het 15 minuten trekken. Uitzeven en 3 maal daags een kopje drinken.

  • Als je diarree hebt verlies je extra kalium, de aardappel heeft niet alleen een stoppende werking maar bevat ook kalium om het te kort aan te vullen.

Schil 2 aardappels en 1 wortel en snij deze in gelijke blokjes, kook ze in 250 ml water met wat zout en peper of eventueel wat groente bouillonpoeder. Als het gaar is pureer je het en de soep is klaar.  

 

Winderigheid en opgeblazen gevoel.

Een vervelend en soms pijnlijk ongemak.

Met kruiden kun je verschillende klachten uit het spijsverteringskanaal positief beïnvloeden en verminderen.

Kaneel

Ondersteunt een gezonde stoelgang en stabiliseert je bloedsuikerspiegel

Gember.

Gaat irritatie van het maagdarmkanaal tegen waardoor de kans op een opgeblazen gevoel verminderd. Gember helpt ook goed tegen misselijkheid.

Het beste effect krijg je als je een stuk gember ter grootte van je duim in plakjes in een pannetje met een halve liter kokend water 10 minuten laat pruttelen. Hierna uitzeven en opdrinken.

Munt

Bij winderigheid en een opgeblazen gevoel is munt een uitstekend middel. Je kunt er een lekkere thee van maken, maar ook in een dressing, salade of in de yoghurt is munt erg lekker.

Kurkuma

Gaat gasvorming tegen, kan buikpijn verlichten en opgeblazen gevoel helpen voorkomen.

Je kunt het toevoegen aan de gember thee, maar ook in verschillende curries wordt het veel gebruikt, pas bij de curries op dat er niet te veel scherpe kruiden inzitten, dit kan darmklachten geven.

Venkel.

Werkt kalmerend en ontspannend op de maag. Je kunt op venkelzaad kauwen, er thee van maken of venkelzaad toevoegen aan je yoghurt.

Voor een goede darmwerking is het belangrijk voldoende te bewegen, voldoende vocht te drinken en verantwoord gevarieerd te eten.

Heb je langdurig darmklachten raadpleeg dan altijd een arts.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.